ZODIAK kwartalnik astrologiczny

kwartalnik astrologiczny

好i帷e cia這 w astrologii

W psychologii pojawi豉 si w ostatnim dziesi璚ioleciu bardzo pi瘯na teoria, kt鏎a unika trywialnej pokusy uk豉dania program闚 terapeutycznych i wyznaczania z g鏎y tego, co nale篡 zrobi albo zmieni, aby rozw鎩 cz這wieka przebiega prawid這wo. Zamiast tego, skupia si ona na ujawnianiu funkcjonowania ka盥ej pojedynczej osoby i rozpoznawaniu tego, co mo積a nazwa jej "wzorcem losu". Praca psychologiczna, wynikaj帷a z takiego podej軼ia, pomaga cz這wiekowi rozumie i integrowa w swoim codziennym 篡ciu to wszystko, co dawniej okre郵ano rozmaitymi cechami czy cz窷ciami osobowo軼i. Tw鏎c tej teorii i wynikaj帷ej z niej praktyki jest 鈍iatowej s豉wy ameryka雟ki psycholog, fizyk i terapeuta Arnold Mindell. Swoj koncepcj nazywa psychologi zorientowan na proces. W praktyce, g堯wnym celem jest "ods這ni璚ie tego ludzkiego procesu i p鎩軼ie za nim bez wzgl璠u na to, czy jest on diagnozowany jako psychotyczny, 鄉iertelny, skierowany na grup, chory czy normalny". Skutkiem takiej pracy mo瞠 by "podr騜 do innego 鈍iata b康 te prosta droga do rozwoju osobowo軼i", mo瞠 to "stanowi pocz徠ek fantastycznej fazy 篡cia, b璠帷ej w stanie doprowadzi jednostk zadziwiaj帷o blisko centrum egzystencji", pisze Mindell.

Poj璚ie "wzorca losu" jest bliskie astrologom, 豉two kojarzy si z astrologiczn mandal, zawieraj帷 symbole zdolne opisa wszystko, co przydarza si cz這wiekowi. Uwa積ie i wnikliwie zinterpretowany horoskop r闚nie pozwala odkry indywidualny proces, jaki toczy si w cz這wieku. Wydaje si jednak, 瞠 astrolog rzadko potrafi p鎩嗆 za tym procesem, o篡wi go, zbyt cz瘰to poprzestajemy na stwierdzeniu pewnego status quo, nawet w naszych prognozach za ma這 uwzgl璠niamy element przep造wu, przemiany jednych form energii w inne, cho opieramy je przecie na tranzytach planet. Horoskop jest wspania造m narz璠ziem, kt鏎ego nie o鄉ielamy si w pe軟i wykorzysta, zwykle wystarcza nam odkrycie symbolicznego "wzorca losu" i umieszczenie go w 鈍iecie rzeczywistym. Czasem, niestety, posuwamy si do udzielania ludziom rad zapominaj帷, 瞠 prawdziwym znawc procesu ukazanego przez horoskop jest wy陰cznie jego w豉軼iciel i tylko on jest w stanie naprawd go odczu i prze篡. Astrolog, kt鏎y odwa瘸 si "wiedzie lepiej", tylko go zniekszta販a.

Psychologia Arnolda Mindella uczy szacunku wobec "naturalnego porz康ku rzeczy" i dlatego mo瞠 by pomocna astrologom pracuj帷ym z lud幟i. Mindell m闚i, 瞠 praca z procesem jest dla niego "nauk naturaln". Pisze: "Nie wierz w terapi, poniewa nie s康z ju, bym wiedzia, co jest w豉軼iwe dla innych ludzi" - wyznaje po latach praktyki. "Do niczego ludzi nie zmuszam. Ich cia豉 i dusze wiedz znacznie wi璚ej ni ja. Kiedy ludzie s zdrowsi, jestem szcz窷liwy, ale ju od dawna nie jest to moim celem. Znacznie bardziej zale篡 mi, by wszystko odbywa這 si zgodnie z naturalnym porz康kiem rzeczy. Cokolwiek si ludziom przydarza, zdaje si w豉軼iwe ich przeznaczeniu, ich Tao, podr騜y na ziemi - wygl康a to, jak gdyby ka盥y cz這wiek mia sw鎩 osobisty wzorzec, zgodnie z kt鏎ym szybko pod捫a ku 鄉ierci b康 te 篡je w potwornym b鏊u". Nale篡 doda, 瞠 wzorce te cz瘰to zawieraj r闚nie do鈍iadczenia rado軼i, zdrowia, si造 - mog zawiera wszystko, s tak rozmaite jak horoskopy, kt鏎e ogl康amy.

Mindell nie jest astrologiem, ale swoj prac, podobnie jak my, nazywa "badaniem ducha cia豉", kt鏎e jest zjawiskiem do鈍iadczanym przez ka盥ego z nas czy to poprzez symptomy cielesne (b鏊e, dolegliwo軼i itp.), czy przez symbole pojawiaj帷e si w snach, czy nawet przez to, co dzieje si w 鈍iecie zewn皻rznym po陰czonym z nami - niekoniecznie w spos鏏 przyczynowy, tak瞠 synchronicznie - za pomoc r騜nych miejsc, ludzi i zdarze. Mo積a powiedzie, 瞠 ka盥y posiada 郾i帷e cia這 i 瞠 ca造 鈍iat jest 郾i帷ym cia貫m - odkrycie to w pewnym punkcie zaciera r騜nice mi璠zy "tym, co na g鏎ze" i "tym, co na dole", cho oczywi軼ie to, co w uniwersum jest jednym, w swoich przejawach jest zawsze bardzo zr騜nicowan wielo軼i, o czym nieustannie przekonuje si ka盥y astrolog. Z jednej strony 郾i帷e cia這 jest wi璚 realnym bytem przejawiaj帷ym si przez problemy rzeczywiste i cielesne, z drugiej - snem, czyli ca陰 nasz nie鈍iadomo軼i, tak瞠 tym, co C. G. Jung nazwa nie鈍iadomo軼i zbiorow, zawieraj帷 archetypy, kt鏎e mo積a znale潭 w ba郾iach i mitach r騜nych kultur. Jest tu te miejsce dla astrologii z wszystkimi jej symbolami. 好i帷e cia這 przejawia si w ka盥ym do鈍iadczeniu. Mindell odnajduje je w systemie czakram闚, w wizjach jasnowidczych, w ta鎍ach, konsultuje si z nim za pomoc I-Ching, czyli chi雟kiej Ksi璕i Przemian, wspomina o runach Odyna. Odnajduje je w fizyce i medycynie, zar闚no wschodniej, jak zachodniej. Wa積e jest, by wszystkie komunikaty, jakie otrzymujemy od naszej osobistej i zbiorowej nie鈍iadomo軼i - od naszego 郾i帷ego cia豉 - 陰czy w jedn wiadomo嗆 o tym, jak powinni鄉y 篡, aby 篡cie to by這 swobodnym przep造wem, naturalnym biegiem rzeczy. "Fascynuje mnie ruch" pisze Mindell, "... i ten ruch nazywam procesem" - poniewa nic nie jest raz na zawsze, wszystko staje si z chwili na chwil i proces ten mo瞠 odbywa si na naszych oczach i z naszym 鈍iadomym udzia貫m. Mindell uczy aktywnego, ale pe軟ego respektu stosunku do nie鈍iadomo軼i. We w豉軼iwym sobie j瞛yku daje nam ona sygna造, kt鏎ych nie mo瞠my otrzyma od 鈍iadomego umys逝. Domaga si zrozumienia, przyj璚ia do wiadomo軼i. Horoskop, jako jeden ze sposob闚 "odnajdywania ukrytych znacze", daje nam t szans.

Mindell opracowa wiele metod, kt鏎e pomagaj ujawni si temu, co nie鈍iadome, czyli zbli篡 si do indywidualnego procesu. S to metody stosunkowo proste, ale przebiegu pracy ze 郾i帷ym cia貫m nie mo積a przewidzie, poniewa dostosowuje si ona do ka盥ej osoby, do konkretnej sytuacji, do okre郵onego momentu. wymaga to od zajmuj帷ego si ni elastyczno軼i i spontaniczno軼i, a przede wszystkim uwagi - pe軟ej szacunku dla 郾i帷ego cia豉, kt鏎e samo poszukuje z nami kontaktu przez nasze problemy, choroby, horoskopy, relacje z innymi lud幟i, sny. 好i帷e cia豉 doskonale wiedz, co jest im potrzebne, co maj robi i dok康 i嗆. Wystarczy je doceni, us造sze i pod捫y za nimi. Wej軼ie na 軼ie磬 郾i帷ego cia豉 cz瘰to rozpoczyna zmian 鈍iadomo軼i. Dla astrologa mo瞠 to oznacza nowe, tw鏎cze podej軼ie do informacji zakodowanych w horoskopie, a tak瞠 do pracy z cz這wiekiem, o kt鏎ym opowiada ten horoskop. Przede wszystkim, kr鏒ko m闚i帷, mo瞠my przesta "wr騜y" i karmi ludzi wspania造mi lub, co gorsza - i co si zdarza - z這wieszczymi prognozami. Mo瞠my spostrzec, 瞠 ludzie nie鈍iadomie znaj swoje horoskopy o wiele lepiej ni my mo瞠my je rozpozna, poniewa codziennie, bez chwili przerwy, 篡j nimi. Mo瞠my zatem zrezygnowa z nie uprawnionej postawy eksperta i przyj望 o wiele bardziej po篡teczn rol osoby towarzysz帷ej drugiemu na jego drodze do rozszerzania 鈍iadomo軼i i indywiduacji. Wobec tego wydaje si, 瞠 powinni鄉y uczy si pracowa tak瞠 z cz這wiekiem, nie tylko z horoskopem - dlatego w najbli窺zych numerach napisz o innych jeszcze sprawach zwi您anych z koncepcj Mindella, zamieszcz te jego horoskop.

Krystyna Sakowicz



Copyright 1993-1998 Stella